Marketingový informační systém
Zajišťuje sběr třídění a analýzu informací tykajících se trhu
(zákazníků, konkurence apod.).
Je v každém podniku a každý podnik si jej sám vytváří.
Úroveň v jednotlivých podnicích je odlišná nejčastěji je veden
v počítačích, databáze.
Informace podniky čerpají z různých informačních zdrojů.
a)
Interní (vnitřní) zdroje, informace se získávají
z podnikové dokumentace a evidence je to např. účetnictví, podniková
statistika, ekonomické rozbory apod. nejčastějí se jedná o informace o
odběratelích, velikosti prodejů, výnosů, vynaložení nákladů, o dodavatelích -
jsou snadno dostupné, ověřitelné mají široké využití,
b)
Externí (vnější) zdroje, jde o získávaní
informací z okolí, nejčastěji se jedná o informace tykající se konkurence,
další informace se získávají z odborných časopisu, z internetových
zdrojů, český statistický úřadů.
c)
Marketingový výzkum trhu – jde o získávaní konkrétních
informací, vztahujících se k určitému problému, které podnik musí řešit
např. zvýšení tržního podílu, zkoumaní efektivnosti reklamy, testovaní výrobků
(Dtest, A dost), testovaní obalu.
Požadavky zákazníků, výzkum provádění trhu – marketingové oddělení
marketingu nebo specializovaná agentura (stem), vysokými školami. Marketingový
výzkum trhu realizuje se různých metod (experimentu apod.).
Dotazovaní – nejrozšířenější metoda
Při této metodě je přímý kontakt s respondenty (dotazovanými)
Se uskutečňuje prostřednictvím: osobního rozhovoru (face to face)
Tazatel hovoří s respondentem v obchodě, na ulici a veřejných
prostorách.
Klade přímo otázky a očekává přímou odpověď, kterou zaznamenává písemně
nebo nahrává na diktafon (musí vědět předem)
Nejčastější se otázky tykají výrobků, spokojenosti nespokojenosti,
zkušenosti, …
Tazatel má za úkol všem
respondentům klást otázky stejně.
Telefonický rozhovor –
Průzkum je rychlý. Nevýhodou je že dotazovaný muže telefon
odmítnout a telefon vypnout
Písemné dotazovaní – Dotazník
Muže mít listinou podobu nebo je zasílán elektronicky.
Dotazníky mohou byt součásti prodávaného výrobku.
Při sestavení je potřeba mít správnou formulaci otázek.
V každém dotazníky by měl být cíl. Nesmí byt gramatické chyby.
3. Experiment
Se může uskutečňovat v laboratořích nebo terénu
Zjišťují se Kvalita konkurenčních výrobků, funkčnost
výrobků, zdravotní nezávadnost.
Provádí například „De test“
Faktory Kupující
-
Podniky zkoumají chovaní zákazníků, nákupní
zvyklosti, rozhodovaní při nákupu apod.
-
Zákazníky rozdělují do 3 skupin
a)
Inviduální (jednotlivci) o nákupu rozhodují
sami, snaží se uspokojí svou inviduální potřebu dle svých finančních možností.
b)
Domácnosti je složena s více spotřebitelů,
z pravidla o nákupu rozhodují společně. Potřeby každého člena domácnosti
jsou různé. Dochází k střetávaní zájmů.
c)
Podniky, organizace o nákupu rozhoduje odpovědný
pracovník. Ve státních institucích před nákupem probíhá, veřejná nabídka
(veřejné zakázky).
Podnik se snaží v souvislosti
chování zákazníku odpovědět na ty to otázky:
Identifikace
zákazníka? Viz. Výše.
Proč
kupuje jejich výrobky? Vytváří zásobu (emoce), potřebuje je (racionálního
uvažovaní),
Zákazník
jedná racionálně (racionálně), na základě nálad (emocionálně)
Kde
nejvíce nakupuje? V obchodních centrech, E-shop, kamenné obchody.
Kdy
nakupuje?
Čím
platí?
Žádné komentáře:
Okomentovat