Nosné prvky podnikaní
Idea – pro založení podniku je důležitý nápad
(myšlenka, před obraz, představa), v jaké oblasti budeme podnikat, co budu
vyrábět nebo prodávat. Snahou začínajícího podnikatele je být jiný než ostatní.
Odlišovat se můžeme: nabídkou nových nebo vylepšených výrobků, orientovat se na
nové skupiny spotřebitelů, volit lepší metody, postupy výroby nebo prodeje, mít
lepší vztah mezi cenou a kvalitou (za stejnou cenu vyšší kvalitu).
Zdroje nápadů:
1. Mezera
na trhu – využijeme nedostatku současné nabídky.
2. Vybudovaní
malého podniku, který bude mít bližší vztah k zákazníkovi.
3. Výrobky
na míru: okna, kuchyně, nabyté, účesy,
4. Koupě
zavedené firmy.
5. Poptávka
ze zahraničí.
6. Podnikaní
v řemeslu, ve kterém je podnikatel vyučen, nebo ve kterém dosahuje nad
průměrně dobré výsledky.
7. Podnikatel
– je osoba, která zakládá podnik a provozuje jeho činnost. Je jeho voskem i
hnacím motorem.
Typické rysy podnikatele
1) Vytrvalost
(silná vůle a sebekázeň).
2) Sebedůvěra
a sebevědomí
3) Průbojnost
a odvaha postoupit určitá rizika
4) Odpovědnost
(za zaměstnance, za majetek)
5) Informovanost
– získávaní stalé nový poznatků
(školení, výstavy)
6) Iniciativa
(aktivita) podnikateli nemusí nikdo říkat, co má dělat.
7) Podnikavost
– schopnost vyhledávat a využívat příležitosti.
8) Tvořivost
(kreativita) nové přístupy, pohledy
9) Motivace
a úsilí o úspěch.
10) Racionální
chovaní a respektovaní okolní reality (revizika)
11) Organizační
a komunikační schopnosti
Dispozice podnikatele
-
Označují výkonný potencionál, který zahrnuje:
1.
Schopnosti
-
Trvalejšího rázu, převážně vrozené (rozumová
inteligence,organizační schopnosti poctivost, zásadovost, důslednost,
zdvořilost, ohleduplnost, přesnost, rozhodnost, iniciativa, cílevědomost, vztah
k práci vztah k 2 lidem, …)
2.
Vědomosti
-
Znalosti odborné (znalost řemesla)
-
Znalosti podnikatelské (znalost zákonů –
účetnictví, daně, občanský zakonní, managment, marketing a pod.)
3.
Dovednosti – naučené vzorce chovaní, získané
treningem.
4.
Dobrý fyzický a zdravotní stav. Podnikatel
pracuje i více než 12h denně.
Motivace podnikatelé
-
Lidé jsou motivovaní k úspěchu podnikaní různými
důvody např. společenské postavení, realizace svých zájmů, samostatnost, …,
K tomu, že někdo začne podnikat jej mohou vést i tyto skutečnosti:
1.
Tlak – člověk musí řešit svou situaci, např.
když je nezaměstnaný. Tyto důvody byvají silné ale brzy vyhasínají zpravidla nevedou
k mimořádným výsledkům.
2.
Tah – člověk chce využit příležitost, respektive
její využití je významným prostředkem uspokojovaní potřep podnikatele. Důvody,
které jej k tomu vedou bývají trvalejšího rázu a stávají se hnací silou
překonaní překážek, které zákonitě z každým podnikáním přicházejí.
Žádné komentáře:
Okomentovat