Učební
plán
1.
Podstata
marketingu
2.
Prostředí
marketingu
3.
Marketingový
informační systém
4.
Chování
kupujících
5.
Výrobek
6.
Cena
7.
Propagace
8.
Distribuce
Podstata marketingu
Marketing-
vychází
z angličtiny Market => trh (Trh-
souhrn všech zákazníků (spotřebitelů, kupujících))
Existuje celá řada definic,
jejichž podstatou je vždy zákazník:
·
Marketing
je nauka o tom, jak prodat
·
Marketing
je myšlení orientované na trh (zákazníka)
·
Marketing
je průzkum trhu, když se zjišťují potřeby a přání zákazníků
·
Marketing
je neustálí boj o zákazníka
Na závěr podstatou marketingu je
zákazník
Správný výrobek => ve správný
čas na správném místě =>za správnou cenu
Firmy (podniky) by měli působit a
zákazníka prostřednictvím nástrojů marketingového mixu (ozn.4p)
Cena
(price)- podniky
prodávají výrobky za cenu, kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit
Propagace (promition) – forma komunikace
mezi výrobci a zákazníky prostřednictvím
reklamy, osobního prodeje, publicity podpory prodeje
Distribuce
(placement) – cesta výrobku od výrobce k zákazníkům, při této cestě
dochází ke změně z výrobku na zboží
Podnikatelské koncepce -
·
Objasňují
historicky vývoj marketingu
1.
Výrobní podnikatelská koncepce - byla konpcertovaná (uplatňovaní)
na začátku 20 stol., souvisí se zavedením hromadné (pasové výroby), vychází
z předpokladu že zákazník bude upřednostňovat levné a snadno dostupné
výrobky, v přijatelné kvalitě, podnikatelé vyrábí velké množství výrobků a
náklady na výrobu se snižují, představitelé jsou Handry Ford a Tomáš Baťa
(levný a kvalitní výrobek jsi koupi každý zákazník)
2.
Koncepce Výrobková - začal se plně rozvíjet od poloviny 20 stol. Zaměřuje
se na výrobu a prodej luxusních drahých výrobků (ojedinělých) vychází
z předpokladu, že zákazník bude dává přednost výrobkům nejvyšší kvality,
výrobci se zaměřují na výrobu vysoce kvalitních výrobků, které neustále
zdokonalují, v současné době zastávají tuto koncepci výrobci luxusních
automobilů, oděvu módních doplňku
3.
Prodejní koncepce - byla uplatňována od 70 let minulého století v tomto
období byl trh přesycen výrobky (na trhu bylo velké množství výrobků), nastal
boj o zákazníky „čím více reklamy tím výší prodej“, cílem výrobce je prodat
výrobky Za každou cenu, prodejci vyvinuly řadu prodejních technik a triku, např.:
zaplať 2 výrobky zadarmo je 3., Ceny
konči 9, slevy akce %, výrobci se neohlíží na potřeby a přání zákazníků, ale na
to co nejvíce prodat za každou cenu tato koncepce se využívá do dnes
4.
Marketingová Koncepce vznikla na konci 20. Stol.,
podnik vychází s toho, že prodej není
tak podstatný jako přání a potřeby zákazníků. Je založena na oboustranné komunikaci
mezi výrobci prodejci a zákazníky.
Vzchází
z pochopení trhu > potřeb a přání zákazníku a následném přizpůsobení
výrobku „výrobce prodává výrobky, který zákazník chce“
Základem úspěchu je
spokojený zákazník
Podnik si rozděluje
zákazníky podle předem stanovených hledisek (např. pohlaví, věku, vzdělaní
apod.)
A zaměřuje se pouze
na určitou skupinu. > označujeme jako segmentaci
Podnik se nezaměřuje
na celý trh (všechny zákazníky), ale pouze na jeho část, kterou označujeme jako
cílový trh. Cílovou skupinu zákazníků se snaží podnik oslovit a udržet si ji,
tím podnik získá věrné zákazníky.
Pro podnik je velmi
důležité si udržet věrné zákazníky a to těchto důvodu:
1)
Výrobek
si kupují opakovaně, nebo službu (jsou věrní značce)
2)
Nevyhledávají,
konkurenční výrobky o výrobku mluví pozitivně (neplacená reklama)
5. Společenská
koncepce vnikla
na počátku 21. Stol., Vychází z marketingové koncepce.
Cílem koncepce je dát
do souladu potřeby a zájmy zákazníků s potřebami a zájmy celé společnosti.
Např. ochrana živ
prostředí, ekologická výroba, etické chovaní podniku apod.
Od zákazníku jejich
podniku se vyžaduje tzv. inteligentní spotřeba, např. třídění odpadků,
recyklovatelných obalů
Žádné komentáře:
Okomentovat