Služby
-
Pouze, s některými výrobky jsou poskytované
služby, jedná se o výrobky dlouhodobé spotřeby. Např. bezplatný servis,
prodloužená záruka, dovoz do domu zákazníka, instalace, montáž. PHE –
recyklační poplatek, ekologická likvidace apod. Nákup na splátky.
Životní cyklus výrobku:
-
Každý výrobek má svůj životní cyklus (doba
trvaní na trhu).
Nový
výrobek
1 uvedeni
2 růst
3 zralost
4
úpadek
Popis jednotlivých fází:
1.
Uvedení výrobku na trh – zákazníci výrobek
neznají, jde většinou o novinku. Úkolem výrobců je zákazníky s výrobkem
seznámit např. pomocí reklamy. Výrobci informují o existenci výrobků. Reklama
plní informativní funkci.
2.
Růst prodejnosti výrobku – zákazníci o výrobku
vědí, znají ho a začínají o něj projevovat zájem. Prodejnost podniku vstoupá,
podnik začíná dosahovat výnosů. Reklama přesvědčuje zákazníky výhodnosti nákupu.
3.
Zralost, prodej výrobku je na vrcholu dále již
nevstoupá. Zákazníci o výrobku ví jsou, sním spokojeni a kupují ho. Podnik
dosahuje největších výnosů. Pro podnik je výhodné, aby tato fáze trvala co
nejdéle.
4.
Úpadek - prodejnost výrobku klesá, zájem zákazníků o
výrobek slábne. Podnik snižuje cenu výrobků. Výrobky se prodávají se slevou. Podnik
musí přijít na trh s mnohými nebo inovovanými výrobky.
Žádné komentáře:
Okomentovat